Wel of geen disclaimer op je website

Er is veel onduidelijkheid over disclaimers op een website. Zijn ze verplicht en wat moet er in staan? Wat is de waarde van een disclaimer? Zijn er alternatieven voor een disclaimer? Onderstaand proberen we wat licht in de duisternis te brengen. disclaimer

Wat is een disclaimer?

Het begrip disclaimer stamt af van het Engelse ‘to disclaim’, wat afwijzen, verwerpen of vrijwaring betekent.  Deze vrijwaring betreft de vrijwaring van aansprakelijkheid. Het is een tekst op je website, dat wordt gebruikt om je aansprakelijkheid in een bepaalde situatie te beperken of zelfs volledig af te wijzen.

De waarde van een disclaimer

Een disclaimer (of vrijwaringsclausule) is een eenzijdig document. Het is een mededeling of een aankondiging. Je kunt een disclaimer gebruiken om iets uit te leggen aan de bezoekers. Het is echter geen overeenkomst. Je bent dus gewoon aansprakelijk volgens de wet. En ook om sommige andere wettelijke bepalingen kun je niet heen.

Is een disclaimer verplicht

Nee, een disclaimer is niet verplicht op een website.

Zijn disclaimers overbodig?

Nee, disclaimers zijn veelal niet overbodig. Je kunt ze gebruiken op bepaalde eenzijdige mededelingen doen. Zo kan je ze gebruiken om de bezoeker te informeren en waarschuwen dat er mogelijk fouten op de website staan.

Wel of geen disclaimer

Een discussie die al een tijdje gaande is heeft betrekking op het nut van disclaimers op een website. Over de juridische waarde van disclaimers. Het is eenzijdig en bezoekers en klanten hebben er vooraf meestal niet mee in kunnen stemmen. Een disclaimer geeft daarentegen net een tintje extra professionaliteit en body aan een website. De discussie gaat ook over of een disclaimer niet als negatief wordt ervaren door bezoekers. Een betere optie kan wellicht zijn om een proclaimer te gebruiken.

Wat is een proclaimer?

Een proclaimer is het omgekeerde van een disclaimer. Je wijst de aansprakelijkheid niet af, maar je neemt juist verantwoordelijkheid door het doen van beloftes. Je stelt je kwetsbaar op omdat je iets beloofd. De bezoeker krijgt het gevoel dat hij op je rekenen. Dat schept vertrouwen en wordt door de bezoekers gewaardeerd. Als de klant daarna ervaart dat hij ook echt krijgt wat beloofd werd, dan leid dat onmiddellijk tot klantentevredenheid. Belofte maakt echter wel schuld. Mocht de klant een andere ervaring krijgen als dat beloofd is, dan werkt dit averechts. Zorg er dus voor dat je realistische beloftes doet. Instrueer indien nodig alle personeelsleden, hoe om te gaan met bepaalde situaties. Zo maak je waar wat je beloofd en krijg je tevreden klanten.


Alle blogs

5 dingen die je beter kunt vermijden op een website

5 dingen die je beter kunt vermijden op je website


We willen allemaal een website die goed bezocht word. Het is belangrijk dat de klant vindt wat hij zoekt. Waarvoor hij naar jouw website komt. Alle elementen van en op de website tezamen geven de bezoeker een bepaalde indruk. Om die indruk positief te laten zijn kan je een aantal dingen beter vermij..Lees meer
10 waardevolle wordpress plugins

10 waardevolle WordPress plugins


Wordpress plugins zijn een aanvulling op de standaard installatie van Wordpress. Ze voegen kleine stukjes functionaliteit toe, die het leven van iedere Wordpress-site eigenaar een stukje makkelijker maken. Onderstaand een aantal waardevolle Wordpress plugins, die je goed kunt gebruiken op menig webs..Lees meer
web safe fonts

Het belang van Web Safe Fonts op websites en in nieuwsbrieven


Typografie op websites en in nieuwsbrieven is hot. Een mooie strakke dunne letter of juist een robuuste krachtige letter kan het verschil maken tussen een boodschap die niet of juist wel aanspreekt. Het is daarom van belang om het juiste lettertype te kiezen. Maar kan je zo maar ieder lettertype geb..Lees meer
wel of geen disclaimer op je website

Wel of geen disclaimer op je website


Er is veel onduidelijkheid over disclaimers op een website. Zijn ze verplicht en wat moet er in staan? Wat is de waarde van een disclaimer? Zijn er alternatieven voor een disclaimer? Onderstaand proberen we wat licht in de duisternis te brengen. Wat is een disclaimer? Het begrip disclaimer stamt ..Lees meer
de laadtijd van je website verbeteren

Verbeteren laadsnelheid website


Er worden steeds meer eisen aan een website gesteld. De zoekmachine-optimalisatie is belangrijk.  Ook de laadsnelheid van een website is een relevant onderwerp. Google hecht steeds meer waarde aan een korte laadtijd. Websites met een lange laadtijd worden lager in de zoekresultaten getoond. Ook bez..Lees meer
je website beter beveiligen tegen hacken

Hoe kan je jouw website beter beveiligen tegen hacken


Je besteedt veel aandacht aan je website. Je hebt er veel tijd in gestopt om alles netjes te krijgen. Goede teksten geschreven die zowel bij de bezoekers als bij Google scoren. De afbeeldingen die je gebruikt hebt zijn allemaal geoptimaliseerd voor het web. En toen kwam er een hacker langs en die ve..Lees meer
5 tips om bezoekers langer op je website te houden

5 tips om bezoekers langer op je website te houden


Als je een bezoeker op je website krijgt, dan wil je dat hij niet gelijk weer weg gaat. Afhankelijk van wat je met jouw website wilt bereiken, wil je dat de bezoeker even flink rondkijkt. Als je Google Analytics of een ander statistiekprogramma gebruikt, kan je ook precies zien, wat de gemiddelde ti..Lees meer
tips om je website op te schonen

Tips om je website op te schonen


Eens in de zoveel tijd is het goed om je website op te schonen. En dan bedoelen we een grondige schoonmaak. Net zoals je in je huis eens per jaar echt goed schoonmaakt en in alle hoeken en kieren komt, zo is het ook goed om dat voor je website te doen. Daarna is de website weer helemaal actueel en u..Lees meer
Een optimaal out of the office bericht tijdens je vakantie

Checklist out-of-the-office mail tijdens je vakantie


Je hebt hard gewerkt en nu ga je genieten van een welverdiende vakantie. Snel even de out of office reply aanzetten en dan de koffers inpakken. Maar wacht. Kijk nog even kritisch naar het out of office bericht. Dit is de komende weken de enige vorm van communicatie met je klanten, collega's en event..Lees meer
afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen optimaliseren: 5 SEO-tips


Afbeeldingen beslaan vaak een groot gedeelte van een website. Ze worden gebruikt om dingen te laten zien, uitleg te geven of sfeer te maken. Op zich is daar niets mis mee, maar SEO-technisch zijn afbeeldingen vaak het ondergeschoven kindje. Aan de tekst wordt veel aandacht besteed, maar aan de afbee..Lees meer
Hoe bereik je online toch je klanten als het buiten extreem warm is

Hoe bereik je online toch je klanten als het buiten extreem warm is


De mussen vallen van het dak want het is bloedjeheet buiten. Bedrijven werken met tropenroosters en de rest van jouw klanten zitten op het strand te bakken, terwijl ze lurken aan een drankje. De animo om op het internet te gaan is vrijwel nihil. Maar jouw business gaat door... Je wilt je klanten ber..Lees meer
10 handige wordpress plugins

10 handige WordPress plugins


Wordpress plugins maken het leven makkelijker. Het zijn kleine stukjes code, die een bepaalde functionaliteit toevoegen aan de website. Hoewel ze heel handig zijn, vertragen ze de website ook. Gebruik ze dus met mate. Kies de voor jou beste en handigste plugins uit en installeer ze gelijk.   ..Lees meer
Veranderingen in SEO - 5 belangrijke nieuwerwetse rankingfactoren

Veranderingen in SEO


Zoekmachine-optimalisatie is veranderd. Was het vroeger voldoende om de html code op orde te hebben en heel veel backlinks te hebben, worden er vandaag de dag andere eisen gesteld aan het verkrijgen van een hoge positie in de zoekmachine. Hieronder een aantal nieuwerwetse en zwaarwegende ranking..Lees meer
online verleiden

De kunst van het online verleiden – 3 conversietips


We leven in een tijd waarin de consument zich steeds bewuster gaat opstellen. Ze trappen niet zo maar meer in de marketing-vallen die we voor ze opgezet hebben. Door toenemende internetcriminaliteit en consumentenprogramma's op tv gaan de consumenten terughoudender reageren. Ze stellen zich achterdo..Lees meer
hoe zet je de klant centraal op de website

Hoe zet je de klant centraal op je website


We zien het op veel websites. Er zijn mooie technieken gebruikt. Alles beweegt en verandert van kleur als je er met de muis overheen gaat. Het ontwerp spat van het scherm af en ziet er supergelikt uit. Uitschuivende panelen en nog veel meer van al dat moois. Visueel is het allemaal zeer aantrekkelij..Lees meer
10 essentiele wordpress plugins

10 essentiële WordPress plugins


Wordpress websites hebben vaak iets extra's nodig. Een kleine functionaliteit, die niet standaard in Wordpress voorhanden is. Daar zijn plugins voor bedoeld. Ze voegen iets toe aan de basis van Wordpress. Vaak superhandig en weinig kb, waardoor de snelheid van de website behouden blijft. Onderstaand..Lees meer
Hoe maak je een website toegankelijker voor ouderen

Hoe maak je websites toegankelijker voor ouderen


In de toekomst zijn ze de grootste doelgroep, ouderen. Oud wil overigens helemaal niet zeggen dat ze niet met computers om kunnen gaan of dom zijn. Er bestaan grote verschillen in deze oudere doelgroep. Je hebt de generatie die de technologie-trein gemist hebben. Maar dat wil niet automatisch zeggen..Lees meer
online vertrouwen

10 tips om online vertrouwen uit te stralen


Vandaag de dag zijn er veel malafide websites op het internet te vinden. En de consument wordt zich daar steeds beter van bewust. Het is dus zaak om direct het vertrouwen van de bezoeker te winnen bij een bezoek aan jouw website. Er zijn een aantal factoren die de geloofwaardigheid van een website b..Lees meer
veelgemaakte fouten bij het maken van een webshop

Veelgemaakte fouten bij het maken van een webshop


Je hebt producten die je aan de man wilt brengen. De manier hiervoor is een webshop beginnen. Even fröbelen op internet en het hele land kan jouw online winkel bezoeken. Tsjing tsjing, cashen maar. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar is het wel zo makkelijk? Onderstaand een aantal veelgemaakte fo..Lees meer
wel of geen zoekfunctie op je website

Wel of geen zoekfunctie op je website


Als je bezoekers op je website krijgt, wil je dat ze daar uitkomen, waar jij wil. Lees ook onze blog Routing van je website. Om je bezoekers zo veel mogelijk van dienst te zijn, kan je een zoekfunctie aan je website toevoegen. Hiermee kunnen ze een zoekterm of zoektermen intikken en als het goed is ..Lees meer
je website personaliseren

Je website personaliseren


Als bezoekers op jouw website komen zien ze allemaal hetzelfde. Dezelfde tekst, dezelfde plaatjes, dezelfde layout. Met personalisatie van je website zorg je er voor dat een bepaalde groep bezoekers een gedeelte van de website anders zien. Ze zien andere informatie, andere producten of andere banner..Lees meer
routing van je website

Routing van je website


Vergelijk je website eens met een supermarkt. Als je een supermarkt binnen komt wordt je als het ware gedwongen om een bepaalde route te lopen. De stellages met producten en de pijlen op de grond staan zo opgesteld dat je eigenlijk wel naar links, rechts of rechtdoor moet lopen. Dat doen ze natuurli..Lees meer
woman-images

Mag je zo maar foto’s van het internet gebruiken?


Een plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden. Op jouw website heb je dus ook plaatjes nodig. Het eerste gedeelte wat een bezoeker op de website ziet is het gedeelte boven de vouw. Dat is het gedeelte van de website die gelijk zichtbaar is, tot de onderrand van het computerscherm. Op die beperkte r..Lees meer
hoger in google

Hoger in Google, 10 effectieve tips voor een toppositie in Google


Als de website klaar is, zijn we er nog niet. We willen ook dat onze website goed gevonden kan worden en  hoog in Google scoort. Hieronder 10 tips om hoger in Google te scoren. Ze hebben direct effect op de positie in de zoekresultaten. Wacht niet langer, maar pak de punten beet. Stuk voor stuk. ..Lees meer
interne links

Interne links – waarom zijn ze zo belangrijk?


Interne links zijn linkjes op een website die verwijzen naar hetzelfde domein. Als je dus klikt op een interne link, ga je niet naar een andere website toe. Je gaat naar een andere pagina van de huidige website. Er zijn verschillende soorten interne links. Welke interne links zijn er? Eigenlijk ..Lees meer
in 10 stappen een effectief LinkedIn profiel

In 10 stappen een effectief LinkedIn profiel


De tijd dat je een nieuwe baan vindt door een c.v. te sturen of een opdracht binnen haalt door je bedrijf voor te stellen via de fax is al lang achter ons. Tegenwoordig vind je nieuw werk of nieuwe opdrachten onder andere via je LinkedIn profiel. Eigenlijk is jouw profiel je visitekaartje, je on..Lees meer
google verplicht websites beveiligde verbinding

Google verplicht websites beveiligde verbinding


Sinds begin 2017 stelt Google het verplicht dat websites, waarbij gegevens via het internet worden verstuurd, een beveiligde verbinding hebben. Ja, dus ook voor websites met een simpel contactformulier. Wat is een beveiligde verbinding? Jouw website begint nu met http. Bijvoorbeeld http://www.be..Lees meer
Is jouw website sterk verouderd? Checklist voor websites.

Is jouw website sterk verouderd? Checklist voor websites.


Een standaard website gaat tegenwoordig ongeveer drie jaar mee. Daarna is hij al weer verouderd. Dan is de techniek achterhaald en zijn er nieuwere en vaak ook veiligere mogelijkheden. Dat wil niet zeggen dat je iedere drie jaar aan een nieuwe website moet, zeker niet als je een tijdloos design hebt..Lees meer
de header van je facebook pagina aanpassen

De header van je Facebook pagina aanpassen?


pas jij de header van jouw zakelijke Facebook pagina wel eens aan? Of gebruik je nog steeds dezelfde die er al stond vanaf het begin? Dat is echt een gemiste kans. Lees hieronder waarom het goed is om je Facebook header regelmatig aan te passen. Straal de juiste sfeer uit Door de Facebook header..Lees meer
de kracht van referenties

De kracht van referenties


Er zijn een aantal factoren die de geloofwaardigheid van jouw website bevorderen. Je wilt absoluut dat jouw website geloofwaardig over komt. Je wilt dat de bezoeker iets doet. Dat er informatie gelezen wordt, een product gekocht wordt of contact met je wordt opgenomen. Daarom is het belangrijk d..Lees meer
wat is jouw openingszin

Wat is jouw openingszin?


Daar zit ze dan, recht tegenover je. Ze schudt haar haar los en kijkt je onderzoekend aan. Hoe ga je haar vertrouwen winnen? Je moet nu een goede openingszin hebben, anders kan je het wel vergeten. Ze is naar je toe gekomen met een duidelijke verwachting. Ze wil iets van je en je hebt maar één..Lees meer
meer of minder op de homepage

Meer of minder op de homepage?


Je bent een bedrijf gestart en natuurlijk hoort daar ook een website bij. Maar wat zet je nu op de homepage? Je kunt zo veel, je hebt zo veel te bieden. En daarom wil je eigenlijk alles wat je aanbiedt op de homepage zetten. Des te meer des te beter.... maar is dat wel zo? Wat wil de bezoeker op mi..Lees meer
LinkedIn

Deze fouten in je LinkedIn profiel heb jij niet gemaakt, toch..?


Tegenwoordig is LinkedIn vaak de eerste indruk die een werkgever of zakenpartner van je krijgt. Het is dus belangrijk dat je een goede indruk maakt en de basis op LinkedIn in ieder geval goed staat. Hieronder een aantal veelgemaakte fouten, die je eenvoudig kunt voorkomen.   Gebruik een ..Lees meer
5 manieren om de tekst van de website hoog te laten scoren in Google

5 manieren om de tekst van de website hoog te laten scoren in Google


Iedereen wil met zijn website hoog in de zoekresultaten van Google komen. Google kijkt naar de tekst op de website en beoordeelt deze. Het is dus zaak om de tekst op orde te hebben. Onderstaand vijf tips die de leesbaarheid van de website sterk verbeteren. 1. Schrijf niet voor Google Het is verl..Lees meer